Wiosna – czas wymienić opony na letnie

Wiosna tego roku nadchodzi malutkimi kroczkami. Dla wszystkich kierowców jest to znak ,że powinni wykonać kilka podstawowych czynności serwisowych.Czynności które mają na celu przywrócić pełną sprawność samochodu po zimie i sprawić , że auto będzie gotowe do nowego sezonu.

Podstawową  z nich jest zmiana opon na letnie. I tu powstają pytania:jakie opony letnie kupić, i jak ich używać, żeby w pełni spełniały założenia techniczne, oraz w maksymalny sposób zapewniały komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Czy sezonowa zmiana ogumienia ma sens ?

Wielu kierowców nadal twierdzi, że zmiana opon na letnie jest bez sensu. Przez cały rok jeżdżą na zimówkach, żeby uniknąć kosztów i nie musieć korzystać z serwisów wulkanizacyjnych.

A fachowcy przypominają, że opony samochodowe są jedynymi częściami samochodu mającymi bezpośredni kontakt z jezdnią. Odpowiedzialne są nie tylko za przyspieszenie i hamowanie pojazdu, ale też stabilność auta na drodze oraz głośność w samochodzie.

W związku z tym ,że powierzchnia styku opon z nawierzchnią jest niewielka ich prawidłowy dobór jest szalenie ważny.Ważne jest to szczególnie w nowoczesnych samochodach, które rozwijają duże prędkości , bardzo dobrze przyspieszają oraz powinny doskonale hamować.Często opony nieznanych azjatyckich producentów często dobrze spisują się wyłącznie na suchych nawierzchniach , natomiast gdy tylko trochę popada staja się “śliskie”.Ponadto ,często się zdarza ,że takie opony “huczą”

Opony letnie, mają inny bieżnik ,oraz mieszankę – w porównaniu do zimowych. Opona zimowa powyżej kilkunastu stopni traci właściwości jezdne i wydłuża hamowanie.Nieporównywalnie bardziej “ściera się” w porównaniu do opony letniej.Zimówka jest bardziej miękka, ma dużo więcej plastyfikatorów niż opona letnia.

Na szczęście coraz więcej kierowców przestaje używać opon wielosezonowych , decydując się na zakup opon zimowych na zimę i letnich na lato

Jak dobrać opony do swojego auta?

Wiele zależy od tego jakie masz auto.Inne opony będą dobre dla małolitrażowego auta miejskiego, a inne do wozu sportowego ,z mocnym silnikiem.

Zastanów się jaki jest Twój styl jazdy

Opony powinniśmy wybrać zgodnie z zaleceniami producentów samochodów,ale dopuszczalne są odstępstwa,pod warunkiem że w niewielkim zakresie.

Stosowanie tzw. zamienników, które nie są przewidziane przez producenta pojazdu, to prosta droga do pogorszenia własności jezdnych oraz dostarczenie fałszywych informacji do systemów bezpieczeństwa, takich jak kontrola trakcji czy ABS. Systemy te stale monitorują zachowanie koła – jego prędkość i w niektórych przypadkach ciśnienie. Informacje przekazywane są do komputera, który uruchamia określone procedury. Dlatego ingerencja w ściśle zdefiniowany rozmiar i rodzaj ogumienia jest znaczną ingerencją w zachowanie stabilności podczas sytuacji awaryjnych, takich jak np. gwałtowne hamowanie z ominięciem przeszkody.

Jeżeli nie jesteśmy pierwszym właścicielem auta, musimy pamiętać o tym, by nie sugerować się tym, jakie opony mamy zamontowane na kołach (poprzedni właściciel mógł dobrać nieoptymalne lub po prostu złe ogumienie). Sprawdźmy więc informacje zawarte na fabrycznej naklejce umieszczonej we wnęce drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Dzięki temu będziemy mieli pewność co do tego, które rozwiązania są najodpowiedniejsze dla naszego auta.

Jeśli jednak prawidłowy dobór ogumienia letniego przysparza problemów, możemy skorzystać z fachowych porad. – Na platformie Motointegrator.pl uzyskamy poradę ekspertów, którzy nie tylko pomogą nam właściwie dobrać opony, ale jeszcze umówią nas na ich wymianę w pobliskim warsztacie. Każdy bez problemu w swoim sąsiedztwie może znaleźć warsztat Motointegratora, ponieważ jest ich już w całej Polsce ponad 1000. Dzięki temu nie musimy przechowywać kompletu opon w domu, w czasie pomiędzy ich zakupem a montażem – mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

Parametry techniczne opon, zarówno zimowych, jak i letnich, definiowane są przez kilkanaście czynników. Od listopada ubiegłego roku dyrektywa Unii Europejskiej nałożyła obowiązek dodatkowego etykietowania opon samochodowych. Określają one tylko trzy parametry, mówiące o efektywności paliwowej, poziomie emitowanego hałasu oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Dlatego też etykiety to wstępna zachęta do dalszych analiz, popartych m.in. profesjonalnymi testami produktowymi.

Jakich opon unikać?

Używanych – jeśli są stare ( pow 5 lat ) , mają mało bieżnika , widoczne wybulwienia i uszkodzenia .

Nowych – źle składowanych .Opona w magazynie powinna być składowana na odpowiednich stojakach przy odpowiedniej wilgotności. Warto sprawdzić DOT -czyli oznaczenie daty produkcji , gdzie dwie pierwsze cyfry mówią o tygodniu, a dwie kolejne o roku . Czyli na przykład DOT 0113 oznacza pierwszy tydzień 2013 roku. Nie ma więc większego sensu kupowanie nowych opon , które mają więcej niż 2-3 lata.

Jak sprawdzić czy nadszedł czas na nowe opony?

Najlepiej podjechać do naszego serwisu wulkanizacyjnego ŁG autoserwis / przy ul. Półłanki 30- między przejazdami kolejowymi/- jeśli grubość bieżnika wynosi 1,6 mm zalecamy natychmiastową wymianę. Sugerując się opiniami ekspertów informujemy też , że warto zastanowić się nad wymiana opon na nowe jeśli głębokość bieżnika spada poniżej 4 mm.

Uszkodzenia mechaniczne bocznej części opony (guzy czy wybulenia) oznacza konieczność wymiany.Jednak jeśli złapie się popularnie mówiąc gumę, to jeśli opona nie jest przeznaczona do jazdy z bardzo wysokimi prędkościami , to wystarczy podjechać do nas na naprawę , po której można spokojnie nadal używać takiej opony .Mimo wszystko istnieje jednak ryzyko pęknięcia kordu opony, lub deformacji bieżnika .

Zalecamy regularną kontrolę ogumienia oraz wyważanie kół przynajmniej co 10 tys. kilometrów ,lub co sezon.

Poprawny montaż i użytkowanie ma znaczenie

Wymiana opon u nas to gwarancja , że opona będzie służyła nam długo i poprawnie .

Dysponujemy najnowocześniejszym sprzętem pozwalającym na sprawdzanie wyważenia samych felg, optymalizacje ułożenia opony względem felgi, pompowanie AZOTEM – zwiększające stabilność ciśnienia i odpowiednio konserwujące oponę i felgę od wewnątrz.

Ciśnienie w oponach winno być stale kontrolowane i utrzymywane na poziomie zalecanym przez producenta samochodu . Niewłaściwe w stosunku do zalecanego, zdecydowanie obniża trwałość opon oraz,  bezpieczeństwo.Może też mieć wpływ na spalanie .

Opracowanie ŁG auto serwis . 607-939-500 Ul Półłanki 30 Kraków

No Comments Yet.

Add your comment