Geometria,zbieżność kół Kraków 607-939-500 Bieżanów,Prokocim
Poprawnie ustawiona geometria kół zapewnia pewne prowadzenie, bezpieczeństwo, i naturalne zużycie opon.
Geometria kół , jak i po co się ją ustawia?
Każdy kierowca kiedyś zetknął się z hasłem geometria kół,ale nie każdy do końca wie co ono znaczy w praktyce. Aby to zrozumieć trzeba zastanowić się, jak ustawione są koła w aucie. Głównymi cechami ustawienia kół w samochodzie są: zbieżność kół, kąt pochylenia kół, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia osi sworznia tejże zwrotnicy.
Zbieżność kół to parametr określający położenie kół przednich lub tylnych względem siebie.Gdy koła skierowane są do wewnątrz to zbieżność kół jest dodatnia. Jeżeli natomiast koła kierują się na zewnątrz, to zbieżność kół jest ujemna.
Następną składową geometrii kół jest ich kąt nachylenia/pochylenia , jest to kąt zawierający się między pionem a płaszczyzną koła. Jeśli koło pochylone jest na zewnątrz, to jego kąt pochylenia jest dodatni.Natomiast gdy koło pochylone jest do wewnątrz, to kąt pochylenia jest ujemny. Koła z tyłu które wprowadzają w ruch oś sztywną mają z reguły zerowy kąt pochylenia, natomiast koła osadzone na wahaczach ustawiane są w położeniu ujemnym.
Podczas ustawiania geometrii kół ważny jest kąt pochylenia sworznia zwrotnicy.Jest to kąt zawierający się między sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła. W nowszych samochodach mamy do czynienia ze sworzniami kulistymi które zastępują sworznie zwrotnicy. Wtenczas tworzy się na użytek pomiaru linię przebiegającą przez oś obrotu tych sworzni podczas skręcania.
Dystans punktów powstałych przejściem przez płaszczyznę jezdni osi: pochylenia koła i sworznia zwrotnicy określa się promieniem zataczania. Gdy punkt stycznej tych osi leży poniżej płaszczyzny jezdni, wtedy promień zataczania jest dodatni, jeśli powyżej określamy go jako ujemny.
Kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy to kąt zawierający się między osią sworzni zwrotnic a prostą pionową w obydwu z kół.Jeżeli styczna osi sworznia zwrotnicy z podłożem wyprzedza punkt styku opony z podłożem,jest dodatni i określamy to jako wyprzedzenie. Odwrotnie kąt jest ujemny i mówi się o opóźnieniu osi sworznia zwrotnicy.
Geometria kół ustawiana jest za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych, drążków zbieżności, a także poprzez dokręcanie , bądź luzowani śrub mocujących wahacze.
Zanim zaczniemy ustawiać geometrię kół sprawdzamy 3 elementy, istotnie wpływające na ustawienie zbieżności kół. Pierwsze z nich to silentbloki wahaczy-łączą one wahacz z nadwoziem. Te elementy zużywają się dosyć często ,a odpowiada za to w głównej mierze stan dróg w Krakowie.
Później sprawdzamy sworznie wahaczy łączące je ze zwrotnicami. Z reguły po ich wyeksploatowaniu słyszymy stuki podczas jazdy po nierównościach . Następnie sprawdzamy drążek kierowniczy i końcówkę drążka kierowniczego. Jeśli są zużyte to pojawia się luz w układzie kierowniczym.
Jakie oznaki daje niewłaściwie ustawiona geometria kół
Najczęściej jest to ściąganie auta. Jeśli puścimy kierownicę na równej i prostej drodze, a wóz zaczyna skręcać to najprawdopodobniej ustawienie kątów pochylenia kół jest nieprawidłowa.
Jeśli samochód słabiej reaguje na ruchy kołem kierownicy i na zakrętach słyszymy lekki pisk opon, to jest podstawa do sprawdzenia geometrii kół. Jeśli na prostych kołach najedziemy na krawężnik albo dziurę i zauważmy nagłą zmianę położenia koła kierowniczego, to wtedy też powinno się sprawdzić geometrię kół.
Skutki jazdy z nieprawidłową geometrią kół to nieprzewidywalne zachowania pojazdu na na szosie np.poślizgi niekontrolowane lub bezpodstawna zmiana toru jazdy.
Skutkiem nieprawidłowej geometrii kół jest zmniejszenie żywotności opon. Widocznym objawem bywa nierównomierne zużycie bieżnika na wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony. Dlatego zalecamy sprawdzenie geometrii kół zapobiegawczo co rok. W naszych warunkach drogowych to i tak się opłaca ponieważ koszt częstej wymiany opon jest znacznie wyższy niż cena ustawienia geometrii kół .
Geometrię kół ustawiamy na sprzęcie niemieckiej marki Beissbarth , który posiada autoryzację ASO VW/AUDI/PORSHE oraz najnowszą bazę danych z 2013 r.
Zadzwoń do naszych mechaników i umów się na sprawdzenie i ustawienie geometrii kół
607-939-500 . ŁG autoserwis ul.Półłanki 30 /miedzy przejazdami kolejowymi-Teren PKP Złocień, Bieżanów , Prokocim /
Acura
Alfa Romeo
Aro
Aston Martin
Audi
Austin
Barkas
Bedford
Bentley
BMW
Bugatti
Buick
Cadillac
Chevrolet
Chrysler
Citroen
Dacia
Daewoo
Daf
Daihatsu
Dodge
Eagle
Ferrari
Fiat
Ford
FSO
Gaz
Geo
GMC
HDPIC
Honda
Hummer
Hyundai
IFA
Infiniti
Innocenti
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
Kia
Koenigsegg
Lamborghini
Lancia
Land Rover
LDV
Lexus
Lincoln
Lublin
Łada
Maruti
Maserati
Maybach
Mazda
Melex
Mercedes
Mercury
MG
Mikrus
Mini
Mitsubishi
Moskwicz
Nissan
NSU
Nysa
Oldsmobile
Oltcit
Opel
Peugeot
Plymouth
Polonez
Pontiac
Porsche
Proton
Renault
Rolls-Royce
Rover
Saab
Saleen
Sam
Saturn
Seat
Skoda
Smart
Ssang Yong
Subaru
Suzuki
Syrena
Talbot
Tarpan
Tatra
Tavria
Toyota
Trabant
TVR
Uaz
Volkswagen
Volvo
Warszawa
Wartburg
Wołga
Yugo
Zaporożec
Zastawa
Żuk